در فضای ناهموار اقتصادی امروز از یک سو و از طرف دیگر اخلاق و کسب و کار بین المللی در بازار جذاب ۲ میلیون ایرانی با اهداف و برنامه های مشخص برای ورود به بازار ، لازم است برندهای داخلی تجارت خود را بررسی کنند. مدل. و بر اساس یک برنامه استراتژیک دقیق با آگاهی از رفتار مصرف کننده (U&A) و همچنین ساخت یک نام تجاری پویا (از دیدگاه مصرف کننده) – برندی که می تواند نیازهای مصرف کنندگان امروزی و راه حل بهبود مستمر در محصول و خدمات را شناسایی کند خود – باید مورد توجه کارآفرینان محترم ایرانی قرار گیرد.
اخلاق به عنوان سیستمی از ارزش ها و باید ها و نباید ها تعریف می شود که بر اساس آن خوب و بد یک سازمان مشخص می شود و اعمال بد از خوب تشخیص داده می شود.
بنابراین ، سازمان اخلاقی سازمانی است که از مسئولیت خود در قبال حقوق طبیعی و قراردادی کلیه عناصر محیط (از جمله محیط داخلی و خارجی ، مستقیم و غیرمستقیم) آگاه بوده و به آن پایبند باشد. داشتن منشور چند وجهی اخلاق حرفه ای و حسابرسی اخلاقی تصمیمات مدیریتی از مهمترین شرایط پایبندی به مسئولیتهای اخلاقی است.
از جمله باید های اخلاقی در حوزه مشتریان عبارتند از:
– پای بندی به تعهدات
– انصاف و قسط
-صداقت و صراحت
-خدمات پیش از فروش، خدمات حین فروش و خدمات پس از فروش
– حفظ حریم شخصی، رازداری و امانت داری
– سرعت در تحویل کالا و ارائه خدمات
-تحویل به موقع و بی عیب کالا
-نقدپذیری نسبت به اعتراض مشتریان
-اطلاع رسانی در خصوص کالا، زمان و نحوه تحویل، ابعاد و مشخصات کالا.
همچنین سازمان ها علاوه بر اصول اخلاقی یاد شده به نبایدهایی نیز محدودند. این نبایدها در جهت حمایت و حفظ حقوق مشتریان و جلوگیری از فریب کاری و ظلم به مشتری است. این نبایدها با رهیافت اخلاقی به کار برده می شود:
– زیان رساندن به مشتری
– تبعیض و رانت خواری
– فریب دادن مشتری از طریق پنهان ساختن مشخصات کالا
-فریب از طریق در آمیختن کالای کم ارزش
-گران فروشی از طریق مشتریان دروغین
– کم فروشی
-فریب از طریق اطلاع رسانی
-گران فروشی .