مخاطبان کسبوکار شما چه کسانی هستند؟
ابزارهای بازاریابی (Marketing Tools)، پلتفرم، نرمافزار یا وب سایت هایی هستند که برای طراحی، تحلیل، اندازهگیری و سنجش فعالیتهای بازاریابی و بررسی امکان ورود به یک بازار جدید استفاده میشوند.
این ابزارها بازوهای اصلی برای تحقق یافتن اهداف مدنظر مدیران مارکتینگ هستند، بنابراین استفاده علمی، بهینه و درست از آنها ضروری است.
آنچه اهمیت دارد، انتخابی درست میان انواع ابزارهای در دسترس است، چرا که ممکن است یک یا چند نوع از این ابزارها اصلا مناسب برنامههای بازاریابی شما نباشند.
شما در زمان انتخاب این ابزارها باید به سوالات مهمی پاسخ دهید تا بتوانید بهترینشان را که با نیاز و هدف کسبوکار شما همخوانی بیشتری دارد، انتخاب کنید.
شما باید بدانید:
- مخاطبان کسبوکار شما چه کسانی هستند؟
- مخاطبان کسبوکار خود را در کجا میتوانید بیابید؟
- چه مطالبی برای مخاطبان شما مفیدتر/جذابتر خواهد بود؟
پاسخ دادن به این سوالات نه تنها به انتخاب اصولی ابزارهای بازاریابی کمک میکند، بلکه نتایجی مانند مدیریت بودجه، کاهش هزینهها، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش را در پی خواهد داشت.
تعیین آمیخته بازاریابی، قدم اول شناسایی ابزار
فراموش نکنید که برای تدوین یک برنامه بازاریابی اصولی باید آمیخته بازاریابی یا Marketing Mix کسبوکار خود را تعیین کنید. آمیخته بازاریابی به مفهوم استفاده از مجموعه اقدامات و تاکتیکهایی است که یک کسبوکار برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات خود در بازار، انتخاب میکند.
مارکتینگ میکس به دستههای مختلفی تقسیم میشود که شامل ۴P، ۷P، ۸P تا ۱۵P است. اگر بهدنبال ارائه موفق محصول و خدمات جدید، توسعه و اجرای استراتژیهای بازاریابی، جلوگیری از صرف هزینههای غیرضروری، شناسایی و درک نیازهای مشتریان، انتخاب بهترین زمان و مکان برای عرضه محصول و خدمات و توسعه و افزایش سبد محصولات خود هستید، باید برای کسبوکارتان، آمیخته بازاریابی تدوین کنید.
اهمیت استفاده از ابزارهای بازاریابی برای کسبوکارها
استفاده درست و بهینه از ابزارهای بازاریابی کمک میکند تا در حوزه فعالیت خود، عالی عمل کنید. تمامی ابزارهایی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، برای یک برنامه بازاریابی و اجرای کمپینها ضروری هستند. البته نیازی نیست از همه ابزارهای بازاریابی معرفی شده استفاده کنید. کافی است با توجه به استراتژی بازاریابی خود، از بین آنها کارآمدترینها را انتخاب کنید.
در یک تیم فوتبال، ۱۱ نفر در برد و باخت تیم، به یک میزان تاثیر دارند اما همیشه از طرفداران و تماشاچیان و طرفداران شما به عنوان یار دوازدهم شما نام برده می شود. عضوی اثرگذار و مهم که با حضورش به کمک پیاده سازی بهتر استراتژی های شما می آید.
بنابراین نباید اهمیت مهارتها و تواناییهای تکتک اعضای تیم بازاریابی را در کنار استفاده صحیح و درست ابزارهای بازاریابی دستکم بگیرید.
ابزارهای بازاریابی، یار دوازدهم تیم ما
هر کسبوکاری باید یک استراتژی بازاریابی به همراه تاکتیکها و تکنیکهای موثر را طراحی کند تا بتواند میزان فروش را به صورت قابل توجهی افزایش دهد. هدف کلی برنامههای بازاریابی، افزایش فروش محصولات و خدمات است. در این راستا لازم است برای مدیریت بودجه، تولید بهترین محتوا، انتخاب بهترین بازار برای عرضه، تولید بهترین محصول و خدمات و اجرای موثر کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی، از ابزارهای بازاریابی استفاده کنید.
ابزارهای بازاریابی، آگاهی از برند ایجاد کرده و در طولانیمدت برای تجارت شما سودآور خواهند بود. اگر میخواهید در دنیای بیرحم رقبا، سری توی سرها پیدا کنید و قوی وارد بازاری جدید شوید، لازم است برای پیشبرد اهداف بازاریابی، از این ابزارها استفاده کنید.
با مهمترین ابزارهای بازاریابی آشنا شوید!
حالا که با اهمیت وجود و استفاده از ابزارها در بازاریابی آشنا شدید، بد نیست با تعدادی از متداولترین و مهمترین ابزارهای بازاریابی آشنا شوید.
نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی که تاثیر عمده و مستقیم روی شیوه حفظ ارتباط با مشتری دارد، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM است. با استفاده از این سیستم میتوانید ارتباط با مشتری جدید و فعلی را بهینه کرده و در نتیجه به بالاترین بازده در کوتاهترین زمان دست پیدا کنید.
زمانیکه نتایج تماسها در یک بستر متمرکز میشوند، قطعا مدیریت آن راحتتر خواهد بود و از همه مهمتر هیچ نکتهای از قلم نمیافتد. در حال حاضر مجموعههای زیادی اقدام به طراحی سیستمهای رایگان و غیررایگان CRM کردهاند. اگر تعداد مشتریان محدودی دارید یا میزان بودجه شما کم است میتوانید از سیستمهای رایگان مدیریت ارتباط با مشتری استفاده کنید.
البته برخی از سیستمهای CRM با تعرفه های مختلف نیز وجود دارند که برای نسخه رایگان، تعداد مشخصی مخاطب را پشتیبانی میکنند. از جمله محبوبترین و کارآمدترین سیستمهای CRM میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- HubSpot CRM
- Microsoft
- Zoho CRM
- Zendesk
- Pipedrive
این ابزارها نمونه های خارجی هستند و برای دسترسی به نسخه پریمیوم باید هزینه اشتراک را به صورت دلاری پرداخت کنید.
یک پیشنهاد برای مدیریت ارتباط با مشتریان
با توجه به سختیهای این روش شارژ سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری خارجی، بهترین انتخاب استفاده از یک نرم افزار حرفه ای ایرانی مثل نرم افزار CRM راتین است. یکی از جذابیتهای حرفه ای سی آر ام راتین دارا بودن یک اپلیکیشن اندروید ویژه گوشی های هوشمند اندروید ۵ به بالا است.
با این اپلیکیشن شما و تیم تان هرجا و هر زمانی به CRM راتین دسترسی خواهید داشت. اپلیکیشن مدیریت ارتباط با مشتری راتین علاوه بر سادگی، با دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده و قابل دسترسی و نصب آسان در اپ استورهای مختلف ایرانی و خارجی است.
راتین با پشتیبانی فنی و تخصصی به روز و قوی امکانات زیر را در اختیار کسب و کارهای مختلف و تیم های بازاریابی قرار می دهد:
- مدیریت فرصت های فروش و بازاریابی
- نظارت بر فرایند های بازاریابی و فروش
- تعیین و یادآوری وظایف اعضای تیم
- بانک مطمئن اطلاعات مشتریان و شرکت ها
- دریافت گزارش های منظم از روند کار تیم و میزان موفقیت در فروش
تبلیغات آنلاین، تبلیغات پولی یا بازاریابی برای موتورهای جستجو (SEM)
در بازاریابی آنلاین یا به عبارتی دیجیتال مارکتینگ (که یکی از خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین است)، تیم بازاریابی کمپینهایی را برگزار میکند.
در این کمپینها شاید یکی از مواردی که سریعترین و بیشترین بازگشت را داشته باشد، تبلیغات پولی یا بازاریابی برای موتورهای جستجو (SEM) است. در این روش با استفاده از ابزار قدرتمندی مانند گوگل ادز و با پرداخت مبلغی بهعنوان بودجه اولیه (به دلار یا دیگر ارزهای رایج) میتوانید روی یک یا چند عدد از صفحات فرود (Landing Page) سایت خود، تبلیغات پولی بگیرید.
در این روش، سایت شما برای یک کلمه کلیدی خاص در صدر نتایج گوگل (لینک ۱ تا ۴) قرار میگیرید. به ازای هر کلیکی که مخاطب روی سایت شما داشته باشد، مبلغی از بودجه اولیه کسر خواهد شد. از جمله ابزارهای تبلیغات آنلاین میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- Google ADS
- Affiliate ADS
- Native ADS
ابزارهای آنالیز و تحلیل رفتار کاربر
شبکههای اجتماعی خود به تنهایی ابزاری برای پیشبرد اهداف بازاریابی هستند، اما برای گرفتن بهترین نتیجه، لازم است فعالیت کاربران و کنشهای آنان را نسبت به محتوای تولیدی خودتان را به خوبی رصد و آنالیز کنید. برخی از کارآمدترین ابزارهای آنالیز و تحلیل رفتار کاربران به ویژه در شبکه های اجتماعی به شرح زیر هستند:
- Buffer
- Sprout Social
- BuzzSumo
- Google Analytics
- HubSpot
- HotJar
- ShortStack
- HootSuite
ابزار بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO)
بهینهسازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا همان SEO، یکی از بهترین روشها برای قرار گرفتن در میان لینکهای اول SERP ( صفحه نتایج موتورهای جستجو ) بهصورت ارگانیک است. در بازاریابی موتورهای جستجو یا (SEM)شما باید هزینه کنید، البته مزیت این روش، رسیدن به نتایج سریع در مدت زمان کوتاه است.
اما در سئو، اعضای تیم با روشهای مختلف از جمله تولید محتوای کاربرپسند در طول حداقل ۶ ماه، صفحات سایت را به نتایج اول SERP میرسانند. برای موفقیت در سئو سایت ، تنها به تولید محتوا متکی نباشید، بلکه از ابزارهای این روش برای تحقیق کلمات کلیدی، بهینهسازی محتوای منتشرشده، رتبهبندی صفحات و آنالیز و اندازهگیری میزان موفقیت تیم استفاده کنید.
- Ahrefs
- Google Search Console
- SEMRush
- KWFinder
- Keyword Everywhere
- Woorank
- Majestic
- Screaming Frog
آنچه برای تولید و مدیریت محتوا لازم است.
گوگل یکی از بزرگترین و پُرکاربرترین موتورهای جستجو است. این غول بزرگ هر روز هوشمندتر میشود و این شاید کار را برای تیم بازاریابی راحتتر یا سختتر کند. یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی که در بسیاری از کسبوکارها نادیده گرفته میشود، محتواست.
شاید زمانی بود که گوگل به محتوایی که برای موتورهای جستجو نوشته شده بود، رتبه میداد، اما حالا محتوای کاربرپسند در اولویت قرار دارد. البته نباید ابزارهای مدیریت محتوا را فراموش کنید. از انواع محتوا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- محتوای متنی (مقاله، صفحه محصول و رپورتاژ)
- محتوای صوتی (پادکست)
- محتوای تصویری
- محتوای ویدئویی
ابزارها و کانال های مختلفی برای انتشار محتوا وجود دارد که می تواند یک بازوی پر قدرت برای اجرای سیاست های بازاریابی و جذب مشتری شما باشد. برای درک بهتر اهمیت محتوا و شناخت کانال های مختلف انتشار پیشنهاد می کنیم مقاله بازاریابی محتوا را در بلاگ راتین مطالعه کنید.
یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی که در بسیاری از کسبوکارها نادیده گرفته میشود، محتواست.
ابزار بازاریابی محتوا (Content Marketing)
تنها تولید و انتشار محتوا کافی نیست، باید قدمی برای بازاریابی محتوا بردارید. حدود ۸۸% از بازاریابان B2B از بازاریابی محتوا در استراتژی بازاریابی خود بهره میبرند. ابزارهای بازاریابی در حوزه بازاریابی محتوا به ۳ دسته اصلی، ابزارهای تولید محتوا، مدیریت محتوا، انتشار محتوا و بهینهسازی محتوا تقسیم میشوند. برخی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در بازاریابی محتوا در حوزه های مختلف متنی، تصویری، ویدیویی و … به شرح زیر هستند:
- Canva
- Trello
- Uberflip
- Ahrefs
- HootSuite
- SEMRush
- WordPress
- Google Optimize
ابزارهای آنالیز رقبا
رقبا هیچوقت دست از کار نمیکشند، بنابراین اگر میخواهید از قافله عقب نیفتید، باید رقبای خود را آنالیز کنید. میزان فعالیت، بازارهای تحت سلطه، نوع محتوای تولیدی و حضور در بسترهای مهم را تحلیل کنید. بهترین ابزارهای بازاریابی برای آنالیز رقبا به شرح زیر هستند.
- SEMRush
- Ahrefs
- SpyFu
- SimilarWeb
- SE Ranking
- Moat
- Ontolo
- Mention
بازاریابی ایمیلی و ابزارهایش (Email Marketing)
یکی از ابزارهای بازاریابی، ایمیل است. مهمترین نکته در مورد این ابزار، بازدهی و ROI بالاست. طبق گزارش DMA، نرخ بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ، ۳۸۰۰% است. این عدد نجومی حتما شما را به قدم گذاشتن در این مسیر ترغیب میکند. برای ایمیل مارکتینگ به تولید محتوای متنی، تصویری و ویدئویی نیاز دارید، اما آنچه که از محتوا مهمتر است، آنالیز خواهد بود. در ادامه برخی از متداولترین ابزارهای بازاریابی برای ایمیل مارکتینگ را معرفی میکنیم.
- MailChimp
- sendinblue
- HubSpot
- Drip
- MailerLite
- Moosend
- ActiveCampaign
ارتباط و همکاری تیمی، مدیریت پروژه حرفه ای
اساسیترین بخش بازاریابی، ایجاد ارتباطی موثر میان بخشهای مختلف تیم است. ابزارهای بازاریابی زیادی برای ارتباط و همکاری تیمی و مدیریت صحیح فرایندها و تسک های اعضای تیم طراحی شده که میتوانید از نسخههای رایگان یا پولی آن استفاده کنید.
نباید این ارتباط و هماهنگی را دستکم بگیرید، وجود کوچکترین ناهماهنگی میتواند شما را از مسیر برنامه بازاریابی دور کند.
مدیر پروژه تیم هم باید از انجام درست امور در بازه زمانی تعیین شده و در محدوده بودجه تعیین شده، اطمینان حاصل میکند.
هر برنامه و پلن بازاریابی که داشته باشید به ابزارهای مدیریت پروژه نیاز دارید تا همه تیم در راستای مسیر برنامه بازاریابی پیش بروند. مطرح ترین ابزارهای مدیریت پروژه و ارتباطات تیمی به شرح زیر هستند.
- Trello
- Slack
- ProofHub
- TaskWorld
- Flock
- Zoom
- Asana
- TodoList
- AirTable
- Jira
بررسی و دریافت گزارش ها و تجزیه تحلیل دادهها
حتی اگر بهترین کمپینهای بازاریابی را اجرا کنید، اما گزارشدهی و تجزیه و تحلیلی در کار نباشد، گویی بودجه بازاریابی را به هزینه تبدیل کردهاید. یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی که برای هر کمپینی ضروری است، ابزارهای گزارشدهی و تجزیه تحلیل هستند. در هر کمپین دادهها را تجزیه تحلیل کرده و گزارشی مناسب آماده کنید تا چراغ راه بهبود استراتژی بازاریابی و برنامه بازاریابی باشد. از جمله ابزارهای تجزیه تحلیل دادهها و گزارشدهی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- Google Analytics
- SEMRush
- MOZ
- HotJar
- NinjaCat
- SuperMetrics
- TapClicks
پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی یا Marketing Automation
اتوماسیون بازاریابی یکی از ابزارهای بازاریابی است که برای مدیریت سرنخها، جمعآوری دادههای ارزشمند، ذخیره نامهها، ایمیلها و ذخیره مدارک و مستندات استفاده میشود. خودکار کردن وظایف بازاریابی میتوان با افزایش کارایی کلی و اختصاص زمان بیشتر برای کار روی پروژهها، به کسبوکار شما کمک کند. بهترین ابزارهای اتوماسیون بازاریابی به شرح زیر هستند.
- HubSpot Marketing Automation
- Pardot
- Marketo
- InTouch
- OpenEMM
ابزار مدیریت دارایی دیجیتال و داده ها
مدیریت و جمعآوری فایلها در تیم بازاریابی حیاتی است. یکی از ابزارهای بازاریابی که در این راستا استفاده میشود، ابزارهای مدیریت دارایی دیجیتال هستند. علاوهبر مدیریت و جمعآوری فایلها میتوان از این ابزار برای اشتراکگذاری نیز استفاده کرد. از جمله متداولترین ابزارهای مدیریت دارایی دیجیتال میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- Wistia
- Placeit
- Vimeo
- Uberflip
- Google Drive
- DropBox
ابزارهای بهینهسازی و رشد نرخ تبدیل فرصت ها
کوچکترین تغییرات میتوانند تاثیری شگرف روی جذب مخاطبان داشته باشند. تنها تغییر رنگ دکمههای فراخوان برای اقدام (Call to Action) میتواند تفاوت میان جذب مخاطب را نشان دهد. متنی که برای CTA مینویسید، ابعاد دکمه، رنگ و محل قرارگیری آن در صفحات فرود، روی تبدیل مخاطب به مشتری تاثیر میگذارند. پس CTA را دستکم نگیرید و از ابزارهای زیر برای بهینهسازی آن استفاده کنید.
- Optimizely
- HotJar
- Unbounce
ابزار غنیسازی SERP
Search Engine Result Page که در بازاریابی دیجیتال به اختصار به آن SERP گفته میشود، در واقع همان صفحه نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل است.
ابزارهای هوش تجاری بسیاری وجود دارند که به شما کمک میکنند تا سرنخها را بهتر درک کرده و اطلاعات کلیدی را جمعآوری کنید. ابزارهای غنیسازی SERP که خصوصا برای کسب و کارهای B2B استفاده میشوند، برای تیم های بازاریابی اهمیت زیادی دارند.
این ابزارها با ارائه دیدی جامعتر و بهتر از ترافیک صفحات سایت شما، به افزایش کیفیت سرنخها کمک میکنند. از جمله ابزارهای بازاریابی که برای غنیسازی صفحات نتایج موتورهای جستجو از آنها استفاده میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- ClearBit
- Datanyze
ابزار جذب سرنخ و صفحهفرود (Landing Page)
هدف همه کسبوکارها برای استفاده از ابزارهای بازاریابی، جذب سرنخ جدید برای افزودن مشتریان جدید است. مشتریانی که میتوانند ارزش افزوده زیادی را برای سازمان به ارمغان بیاورند. تیم بازاریابی، برای جذب بازدیدکنندگان (همان سرنخ) از صفحات فرود سایت تلاشی آگاهانه انجام میدهد. ابزارهای بازاریابی متمرکز بر جذب سرنخ، تضمین میکنند که ترافیک ورودی سایت شما هدر نخواهد رفت و احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگان صفحات فرود، اقدامی انجام داده و در نهایت به مشتری تبدیل شوند.
همانطور که میدانید هدف نهایی همه برنامههای بازاریابی، افزایش تعداد مشتریان و ورود به بازارهای جدید است. در این راستا میتوانید از ابزارهای زیر استفاده کنید.
- OptiMonk
- Typeform
- MailMunch
ابزارهای گرافیکی، دستیاران خوش رنگ و لعاب بازاریابی
محتوای بصری مانند اینفوگرافیک، تصاویر، نمودارها و ویدئوها، سنگبنای بازاریابی و برندسازی هستند. اگر بودجه کافی برای استخدام یک طراح گرافیک ندارید، میتوانید از ابزارهای گرافیکی استفاده کنید. این ابزارها کمک میکنند تا با دانش کم در حوزه گرافیک هم بتوانید محتوای بصری باکیفیت آماده کنید. از جمله این ابزارهای بازاریابی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- Canva
- Creatopy
- Visme
- Venngage
انتخاب ابزار، رایگان یا پولی؟
همانطور که در بالا گفتیم، برخی از ابزارهای بازاریابی برای بخشهای مختلفی استفاده میشوند و بسته به امکانات ابزارها و پولی یا رایگان بودنشان، میتوانند در چندین بخش به کمک شما بیایند.
البته این مسئله نشان دهنده کامل بودن چنین ابزاری است. بهعنوان مثال برای جستجوی کلمات کلیدی، آنالیز صفحات سایت و آنالیز رقبا میتوانید از ابزار قدرتمندی مانند Ahrefs استفاده کنید.
لازم به ذکر است که این ابزار بسیار جامع و کاربردی بوده و برای اهداف دیگری نیز قابل استفاده است. Ahrefs کاملا پولی است و باید اکانت بخرید، اما مبلغی که برای خرید آن میپردازید، قطعا بازگشت سرمایه بالایی خواهد داشت چون اطلاعاتی که از این ابزار کسب میکنید، فوقالعاده مفید و به قولی به درد بخور هستند.
یکی دیگر از ابزارهایی که با اهداف مختلف قابل استفاده است، Google Analytics خواهد بود. این ابزار رایگان بوده و تنها کافی است URL سایت خود را معرفی کنید تا از امکانات گسترده آن استفاده کنید. اگر ابزارهای بازاریابی مورد نیاز شما اکثرا پولی هستید، برای مدیریت بودجه لازم است بسیار آگاهانه تصمیم گرفته و آنهایی را انتخاب کنید که دارای چندین قابلیت هستند.
چطور از ابزارهای بازاریابی برای موفقیت کسبوکار استفاده کنیم؟
وقتی یک برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی تدوین کردید، باید ابزارهای بازاریابی مورد نیاز را برآورد کنید و از میان آنها ابزارهای رایگان و پولی را برای پیشبرد اهداف خود، انتخاب کنید.
برگزاری کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی بدون ابزارهایی که در فوق به آنها اشاره کردیم مفهومی ندارد. گویی شما برای آگاهی از برند، معرفی محصول و خدمات هزینه زیادی کردهاید، اما حتی نمیتوانید میزان موفقیت آن را ارزیابی کنید چه برسد به اینکه از دادههای بهدست آمده در راستای گسترش کسبوکار خود استفاده کنید.
نیاز شما برای موفقیت در بازاریابی
برای موفقیت در برنامههای بازاریابی کسبوکارتان نیاز به تیمی دارید که بتوانند به صورت حرفهای از ابزارهای بازاریابی استفاده کنند. هر کدام از ابزارهایی که معرفی کردیم، برای رسیدن به اهداف بازاریابی سازمان ضروری هستند.
در هر مورد، چند ابزار معرفی شده است که میتوانید یکی از آنها را انتخاب کنید. اما در کل میتوان گفت که ابزارهایی مانند Google Analytics، Google ADS، Ahrefs، Trello، ابزار مدیریت ارتباط با مشتری راتین، ابزارهای ایمیل مارکتینگ و ابزارهای سنجش و اندازهگیری دادهها بسیار مهم هستند.
برخی از این ابزارهای بازاریابی، پولی هستند اما میتوانید برای یک دوره کوتاه از آنها به صورت رایگان استفاده کنید. برخی دیگر از ابزارها نیز برای یک تعداد داده مشخص، رایگان هستند و برای دسترسی به امکانات بیشتر باید حق اشتراک پرداخت کنید. فراموش نکنید که:
- با ارائه بهروزترین محصولات و خدمات و انتخاب شیوهای جذاب برای تبلیغات، مزیت رقابتی ایجاد کنید.
- رفتار مشتری را ارزیابی کنید چرا که آنها سلیقه و احساس خود را برای خرید محصول و خدمات، درگیر میکنند.
- تنها به دنبال جذب مشتریان جدید و بازارهای جدید نباشید، مشتریان فعلی خود را رها نکنید. آنها نیاز به مراقبت و پیگیری دارند.
این موارد چکیدهای از پیشنهاداتی است که اغلب مدیران موفق ارائه میکنند.
هدف گذاری صحیح و انتخاب ابزار مناسب
فراموش نکنید که برای دست یافتن به هر هدفی در کسبوکار خود نیازمند برنامه و ابزارهای لازم هستید. چه این اهداف محدود به بازاریابی و فروش باشد یا گسترش حوزه فعالیت، در هر صورت استفاده از مناسبترین ابزار، حیاتی است.
برای موفقیت کسبوکار در دنیای آشفته و شلوغ بازارها، باید هدف مشخصی تعیین کنید. در بازاریابی، اهداف به صورت کلی به دو دسته مالی و ارتباطی تقسیم میشوند.
اهداف مالی و ارتباطی نیز خود به زیرگروه های کمی و کیفی تقسیم میشوند. بررسی امکان موفقیت، اجرای درست کارها و سنجش میزان موفقیت اهداف بهوسیله ابزارهای بازاریابی امکانپذیر است. برای همین تفاوتی ندارد کدامیک از انواع اهداف را انتخاب کردهاید، اول از همه اهداف شما باید SMART یا هوشمند باشند و دوم اینکه برای رسیدن به آنها باید
- برنامه دقیق
- استراتژی درست
- ابزار مناسب
را انتخاب کنید و استفاده نمائید.
سخن پایانی
حالا مطمئن هستیم که کسبوکارها بعد از داشتن یک بیزینس پلن دقیق و کارامد، باید یک استراتژی بازاریابی قوی و حرفه ای داشته باشند و برای اجرای برنامهها و استراتژیهای بازاریابی و تحقق اهدافشان به ابزارهای بازاریابی نیاز دارند.
کسب و کاری که نتواند یک برنامه بازاریابی موفق، طراحی و پیاده سازی کند، عملا رو به فراموشی خواهد رفت و به زودی باید با بازار هدف خود خداحافظی کند.